25. Markunpäivänjuhla

Tiistaina 25.4.2023

Ennätyksellisen iso joukko Markkuja koolla

Kolme päivää ennen ilmoittautumisen päättymistä ilmoittautuneiden määrä mateli kuudessakymmenessä tulijassa. Sitten muistutus tekstiviestillä pani vauhtia masiinaan ja muutamassa päivässä määrä tuplaantui lähes 130:aan. Samalla se tarkoitti, että jopa hieman yllätyksellisesti syntyi puhtaasti arkipäivään sijoittuvien Markunpäivänjuhlien ennätysosallistuminen. Kiitos kaimat. Niin sitä pitää.

Tässä yhteenvetoa Markun päivän 2023 kulusta!

Kaimainvälinen Markku Golf

Markku-liiton golfareille Markun päivä sisälsi jotakin aivan uutta. Söörmestari Markku Mäkitalon kokoon juoksema golfkilpailu oli lajiaan ensimmäinen kerta liiton historiassa, ja suunnitelmana on, että vuoden päästä Markun päivänä pelataan toinen Kaimainvälinen Markku Golf. Intoa siihen kuultiin peliporukalta. Tämän ensimmäisen kisakerran pelimuotona oli ’scratch lyöntipeli’ ja voittajaksi seuloutui todella tiukan kisan jälkeen viimeisten yhdeksän väylän paremmilla pisteillä Markku Asmala lopputuloksella 96. Samalla tuloksella kakkoseksi tuli Markku Tuliniemi ja kunniakkaalle pronssisijalle löi itsensä Markku Matikka tuloksella 99. Näin voittaja Asmala siis saa nimensä ensimmäisenä Kaimapoika-pokaaliin, jonka ikuinen kierto alkoi tästä.

Mielenkiintoinen on myös kiertopalkinnon lahjoittaneen, Skotlannissa vanhuuden päiviään viettävän Markku K. Mäkelän tarina. Toivottavasti kuulemme hänestä vielä.

Kalafornian Kaimainvälinen. Asmala, Rantanen ja Kulmala putterit ojennuksessa.

Kyllä nousee! Markku Alanko näyttää mallia Kaimainvälisessä. ”Jos sen itse tänne löin, niin sen otan poiskin.”

Kisan voittaja Markku Asmala sai Kaimapojan palkinnon jakaneelta Markku Purholta, joka on itsekin golfmiehiä, mutta toipilaana joutui jättämään kisan väliin.

Tässäpä melko lailla kaikki kuvaan ehtineet osallistujat ja palkintotirehtööri Purho.

Noormarkkuun, Ukk’ramille

Kellon ehtiessä iltapäiväneljään alkoi koko porukka olla koolla Porin keskustassa hotelli Vaakunassa. Joukko tiivistyi kahteen bussiin ja Mars matkaan - Noormarkkuun, jossa odotti päivän ensimmäinen kohde eli Ukk’ram.

Nyt tietää Markku olevansa oikeassa paikassa!

Matka Noormarkkuun voi alkaa! Kunhan saadaan kaimat bussiin…

Joukot järjestäytyneenä Noormarkussa. Ukk’ram taustalla.

Söörmarkkuun, Markunpäivänjuhlaan

Ukk’ramilta matkattiin viettämään Markun päivän juhlaosuutta, siis Markunpäivänjuhlaa Söörmarkun nuorisoseurantaloon. Juhlan alkupalaksi syötiin ”muonavääpeli” Hiljasen soppatykki tyhjäksi, hauskasti näin ensi kerran tarjoilutkin olivat sitten ulkona. Kuulemma maistui, mutta lautasten kestävyyttä pitää parantaa!

Ennen juhlavia traditioita vietiin vielä läpi vuosikokous söörmestari Mäkitalon varmalla hallinnalla. Keskeisiin vuosikokouspäätöksiin kuuluva Syyspäivän paikkakunnan valinta kääntyi vaivatta Riihimäen hyväksi, joten lokakuun viimeiseksi viikonlopuksi on määränpää selvillä. Syyspäivän järjestelykomitean vetäjä Markku Melavuori toivottaa kaikki tervetulleiksi!

Markku-liitolla oli Söörmarkussa myös ilo tavata uusia sidosryhmäihmisiä! Porin uusi kaupunginjohtaja, viime syksynä tehtäväänsä valittu Lauri Inna kävi tervehtimässä Markut ja myös Söörmarkun Kylä- ja Nuorisoseuran uusi puheenjohtaja Maria Mäkinen esittäytyi Markku-liitolle. Kummatkin korostivat haluaan jatkaa ja kehittää yhteistyötä Markku-liiton kanssa.

Ensin ruokaa! Markku Hiljasen kenttäkanttiini työn touhussa nuorisoseurantalon pihalla.

Hiljasen kanttiinin tarjoomukset maistuivat Söör Levolle ja Söör Kekkoselle.

Näin väljäksi ei sali jäänyt. Tässä vaiheessa osa oli vielä ruokailemassa. Eturivissä Söörmarkun Kylä- ja Nuorisoseuran puheenjohtaja Maria Mäkinen.

Porin uusi kaupunginjohtaja Lauri Inna saapui Söörmarkkuun  ensitapaamiseen Markku-liiton kanssa. Molemmat osapuolet odottavat hedelmällistä yhteistyötä.

Omanlaisensa (yksi) kohokohta iltaan oli suora yhteys Söörmarkusta YLE:n Puoli seitsemän -ohjelmaan. Taustalla tähän oli Markun päivänä alkaneen Luovutusvoittajat-kisan noste, sillä samaisessa ohjelmassa oli mukana myös muutama viikko aiemmin kuvattu esittelyinsertti, jossa veren luovutuksen lomassa esiteltiin tätä Markku-liiton uutta uskomatonta tempausta. (Muistakaa Markut, kaikki kynnelle kykenevät, osallistua kilpailuun Markkujen joukkueen riveistä!)

Jos haluat katsoa Markun päivänä lähetetyn Puoli seitsemän -ohjelman, avaa se katseluun tästä linkistä. Markku-liiton osuus alkaa ajassa 4:14. Sitä seuraa Luovutusvoittajat-kampanjaa käsittelevä osuus. Lisäksi aivan ohjelman lopussa kerrotaan vielä kenet valittiin Vuoden Markuksi.

Markut ja Söörit, Rantanen ja Juntunen valmistautuvat arvailemaan, kenestä uusi Vuoden Markku.

Tässä valmistaudutaan suoraan yhteyteen YLE:n Puoli seitsemän -ohjelmaan. Ylimarkku tarkkailee puhelimesta, milloin yhteys aukeaa.

Vuoden Markku ja Söör Markut

Lopulta sitten päästiin jo ihan ytimeen. Vuoden Markun nimeä vokottelivat jo Puoli seitsemän -juontajat, mutta eihän sitä todellakaan vuodeta ulos ennen kuin oikea hetki lyö. Juuri niin kuin se on tapahtunut aikojen alusta (1997) alkaen. Ensin ylimarkun kertomana henkilön taustat, tiedonjyviä koko ajan lisäten kunnes on aika paljastaa valittu ja kuuluttaa hänet sisään saliin… tänä vuonna sisään saliin kuulutettiin Markku Ylönen, Polar Night Energy -yhtiön teknologiajohtaja ja yrityksen toinen perustaja. Markku Ylönen (s. 1989) on tehnyt ratkaisevan työn yrityksen kehittäessä hiekka-akku-teknologiaa, josta voi tulla tärkeä osa globaalia ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Teknologia mahdollistaa auringon ja tuulen tuottaman uusiutuvan energian varastoimisen lämpönä pitkiäkin aikoja. Jo kaupallisessa käytössä oleva keksintö tarjoaa ratkaisun uusiutuvan energian

keskeiseen pullonkaulaan, eli saatavuuden vaihteluun muuttuvissa sääolosuhteissa. Eristettyyn hiekkamassaan varastoidaan aurinkoisina ja tuulisina ajankohtina muutoin hyödyntämättömäksi jäävää (lämmöksi muutettua) energiaa, joka säilyy hiekka-akussa tarvittaessa kuukausien ajan jopa satojen asteiden kuumuudessa.

> Lisätietoa aiheesta polarnightenergy.fi

Tulkoonpa muuten mainituksi, että 27. Vuoden Markku tuli Poriin junalla polkupyörä mukanaan ja ajoi sillä edestakaisin Porista Söörmarkkuun. Illan Markku vietti rennoissa merkeissä kaimojensa seurassa osoittautuen perin ystävälliseksi, suorastaan vaatimattoman oloiseksi hepuksi.

- Oikein valittu, tuli moni kertomaan.

Vuosikokous kuuntelee numeroiden lukua talousmarkku Ruokolaisen selvittäessä tilinpäätöstä.

Söörmarkun tilaisuus ei kuitenkaan tälläkään kertaa päättynyt Vuoden Markun -valintaan, vaan se monien - tänä vuonna tiettyjen 18 Markun - eniten odottama hetki oli vielä tulossa: Söör Markuksi lyöminen. Ehkä kieli poskessa, mutta silti merkityksellisyyttä huokuva toimitus on jaetun yhteisyyden juhlaa. Yksilölle se on hetki, jolloin oman nimen identiteetti avautuu ja kiinnittyy osaksi - ja yhdessä - ympäröivän kollektiivin kanssa. Se on kokemus, joka jää mieleen.

Ei voi myöskään kyllin korostaa, että Söörmarkku / Söör Markku -oivallus kaikkialle kurkottavine ulottuvuuksineen oli Markku-liiton esihistorian toisessa mystisesti tapahtuneessa tulevien perustajien kohtaamisessa heinäkuussa 1995 se nimenomainen raketti, joka lopullisesti vei Markkujen tulevan yhdistyksen sille huikealle kiertoradalle, jolle uudet Söör Markut tänäkin vuonna mukaan nousivat.

Siinä he jälleen ovat! Ryhmäkuva nuorisoseurantalon seinustalla periytyy vuoteen 1996, jolloin vastaperustetun Markkujen yhdistyksen perustajajäsenet saatuaan Söör Markkujen arvon tulivat kuvatuksi tässä samassa paikassa.

Nyt kelpaa hymyillä. Vuoden Markku 2023 Markku Ylönen (oik.), Söörmarkun Kylä- ja Nuorisoseuran pj. Maria Mäkinen ja ylimarkku Rimpelä.

Markku Ylönen. Vuoden Markku 2023. Suomalainen Markku-liitto onnittelee.

Illanvietto Porissa

Kun myös perinteinen yhteiskuvan hetki nuorisoseurantalon seinustalla oli takana ja Söörmarkku hyvästelty, matkattiin takaisin Porin keskustaan. Sauna ja yhteinen illallinen odottivat. Tänä vuonna saunojat pääsivät löylyttelemään normaalisti käytössämme olevan hotellin asiakassaunan sijasta kadun toisella puolella sijaitsevaan hotellin lisäosan saunaan. Sitä tuntui usea saunonut pitäneen parempana kuin päärakennuksen asiakassaunaa. Täytynee seuraavan tilauksen yhteydessä yrittää saada käyttöömme uudelleen tämä nyt kokeiltu sauna.

Illan ruokailun osalta on ilo todeta, että nyt ei tarvinnut kokea tarpeettomia jonotustilanteita. Ovatkin tulleet turhan tutuiksi, joten tämä nyt plussana päivän kokonaistaseeseen. Kun vielä itse ruoka ja esillepano olivat kohdillaan, niin saatiin 25. Markunpäivänjuhla oikeastaan hyvin onnistuneesti maaliin.

- Mentäiskös Poriin saunomaan?

- Alettaiskos pian syömään?

Tarkennusta vielä numeroista. Koronan vuoksi Markunpäiväjuhla peruuntui vuosina 2020 ja 2021. Ne olisivat olleet järjestyksessään 24. ja 25. Markunpäivänjuhla. Noinakin vuosina järjestettiin sovellettu vuosikokous ja valittiin Vuoden Markku. Oikeasti tänä vuonna olisi siten 27. Markunpäivänjuhla, jos alusta alkaen lasketaan, mutta koska peruttuina kertoina Söörmarkussa ei jaettu Mars nousee -palkintoja eikä ensimmäistäkään Söör Markkua tietenkään lyöty, niin laskuri pysyi paikallaan nuo vuodet. Virallisen laskennan mukaan viime vuonna oli 24. ja nyt siis 25. Markunpäivänjuhla, mutta Vuoden Markkuja on valittu nyt jo 27. Tämä numeroiden epäsynkronia kannattaa jatkossa muistaa.