25 vuotta hyvää syytä…

Joten lokakuussa Markut juhlivat!

25-vuotisjuhla Helsingissä la 30.10.2021

Alkusanat

Voi kaimat, on tämä Markku-liitto mahtava juttu, ja me kaikki olemme sen yhdessä tehneet. Nyt edessä on 25-vuotisjuhla – oiva syy lähteä Helsinkiin 30.10.

Kahdessakymmenessäviidessä vuodessa Markku-liiton hauskuus ja humoristisuus on tempaissut mukaansa yli kolmetuhatta Markkua. Yli 10 prosenttia kaikista Suomen Markuista!

Hauskanpidon lisäksi tähän on kehittynyt ulottuvuuksia, jotka ankkuroituvat myös syvempiin ihmisen tarpeisiin. Markku-liitto on joukkoon kuulumista ja hyväksytyksi tulemista. Markkuna olet osa tätä joukkoa – jos vain itse haluat.

Tätä kaikkea teemme näkyväksi ja yhdessä koettavaksi Helsingissä lauantaina 30.10. Otetaan myös samalla korvausta koronan vuoksi peruuntuneista tapahtumista. Pääjuhlapäivä on 30.10. mutta viikonlopun pääsee aloittamaan jo perjantaina. Katso ohjelmasta lisää ja ilmoittaudu heti tai viimeistään maanantaina 27.9.

Tapahtumasivun sisältö

Täällä tavataan!

Apollo Live Club

OHJELMA

Markku-liiton 25-vuotisjuhlaviikonloppu 29.–31.10.

PERJANTAI 29.10.

Perjantaina saapuvien majoittuminen Hotelli Helkaan (Pohjoinen Rautatiekatu 23). Huoneet saatavilla klo 15 alkaen.

- vapaata ohjelmaa, esim. Hotelli Helkan purkutaidenäyttelyyn tutustuminen. Vierassauna käytössä klo 17-22.

LAUANTAI 30.10.

Lauantaina saapuvien majoitusaikataulu Helkassa: ennen klo 14 saapuvat voivat kirjautua sisään ja jättää matkatavarat säilytykseen. Huoneita alkaa vapautua majoittumiseen klo 14 ja loputkin ovat valmiina noin klo 15 mennessä.

7–12 Hotellin aamusauna

7–11 Hotellin buffet-aamiainen yöpyjille

12–14 Lounas (vapaa aikataulu, ruoka tarjolla klo 14 asti, ruokailuaikaa klo 14.45 asti)

Lounaspaikka on Ravintola Pääposti (Mannerheiminaukio 1 b)

Hinta 9 € esittämällä voimassaoleva Markku-liiton jäsenkortti. Alennus myös yhdelle kortinhaltijan seuralaiselle.

Ilman jäsenkorttia 12 €. Maksutapoina käyvät kaikki muut paitsi käteinen.

Lounasbuffetin esittely, ks. Ruokailut

–15 Vapaata ohjelmaa

15–18 Päiväohjelma ”25 vuotta hyvää syytä” Apollo Live Club, Mannerheimintie 16 (Forum)

• Juhlavuoden olut Ol’ Markku – virallinen maistatus ja kippis 25-vuotiaalle.

• Vuoden Markut – Markku Hautala (2020) ja Markku Mäkijärvi (2021) – saavat Mars nousee -palkinnot

• Hetkiä matkalta. Suomalainen Markku-liitto 1996–2021

• Stand uppia - Markuille. Näyttelijä-koomikko Anna Rimpelä

• Söörmestarit lavalla! Esittelemme kaikki kolme Söörmestariksi ansioitunutta Markkua

• ”Markku-liitto merkitsee minulle…” Mitä sinä vastaisit tähän? Tätä kyselemme Apollon iltapäivässä.

Ohjelman lomassa on aikaa tavata ja jutella kaimojen kanssa pitkästä aikaa, nostaa maljoja ja, keille tarpeellista, liittyä jäseneksi Markku-liittoon. Saa kutsua siis paikalle Markkuja, jotka eivät ole vielä jäseniä. Myös Markku-liiton tuotteiden myyntipiste palvelee. Ohjelma Apollossa päättyy noin klo 17.30, mutta tila ja baari on käytössämme klo 18.30 asti.

–19 Vapaata ohjelmaa

17–22 Hotelli Helkan saunat hotelliin majoittuvien käytössä

19–22 Iltaohjelma ja juhlaillallinen ”25 vuotta hyvää syytä” Hotelli Presidentti (Presidentti-sali) Eteläinen Rautatiekatu 4

• Tervetuloa, Markku-liiton pj. Markku Rimpelä

• Juhlapuhe, Vuoden Markku 2021 Markku Mäkijärvi

• Juhlaillallinen – Markku-liitto 25 Buffet (illallisen menu, ks. Ruokailut)

• Illallisen musiikkiviihteestä vastaa pianisti Sakari Kervinen

22– Vapaata ohjelmaa

(Esim. Apollo Live Club: vapaa pääsy (normaalihinta 10/12 €) VIP-jonon kautta esittämällä Markku-liiton jäsenkortti (fyysinen tai sähköinen). Narikka 3,5 €.)

SUNNUNTAI 31.10.

7–12 Aamusauna Hotelli Helkassa majoittuville

7–11 Hotellin buffet-aamiainen majoittuville

10–12 Markku-liiton tuotteiden myyntipiste avoinna Hotelli Helkan Koivu-salissa

–12 Uloskirjautuminen hotellista

Sunnuntaina on mahdollisuus vierailla uudistetussa Kansallismuseossa. Kiinnostuneet kokoontuvat klo 12 Hotelli Helkan Koivu-saliin, josta kävelemme ryhmässä Kansallismuseoon. Hinta 10 € / eläkeläiset ja jos ryhmässä on vähintään kymmenen jäsentä. Pyritään jälkimmäiseen. Normaalihinta 14 €.

MAJOITTUMINEN

Hotelli Helka

Pohjoinen Rautatiekatu 23, 00100 Helsinki

Jos tarvitset majoitusta Helsingissä, tee huonevaraus Hotelli Helkasta. Markku-liitto on neuvotellut jäsenilleen majoituksen Hotelli Helkaan jäsenetuhintaan. Huonevarauksen voit tehdä aina 30.10. asti, jos vaan huoneita riittää.

Kolme tapaa varata

• www.hotelhelka.fi > varaustyökalu etusivulla

• puhelimitse (09) 613 580

• sähköpostilla hello@hotelhelka.fi

Koodilla ”MARKKU” saat jäsenetuhinnan:

• 1 h huone Smart 97 € / vrk

• 1 h huone Comfort 118 € / vrk

• 2 h huone Smart 118 € / vrk (erillisillä sängyillä tai parisängyllä)

• 2 h huone Comfort 138 € / vrk (erillisillä sängyillä tai parisängyllä)

• - lisävuode kaikkiin huonetyyppeihin 30 € / vrk

Huonehintoihin sisältyy buffet-aamiainen, WiFi ja asiakassauna - sauna lämpimänä aamuin ja illoin.

Tarjous koskee Markku-liiton varauksia ajalle 29.–31.10.2021 eli juhlaviikonloppua perjantaista sunnuntaihin. Tutustu Hotelli Helkaan ja huoneluokkiin www.hotelhelka.fi

RUOKAILUT

Ravintola Pääposti ja Sokos Hotel Presidentti

LOUNAS klo 12-14

Ravintola Pääposti (Mannerheiminaukio 1 b)

(Vapaa aikataulu, ruokaa tarjolla klo 14 asti, ruokailuaikaa klo 14.45 asti)

Lounas buffetpöydästä

• Vihersalaattia ja vinaigrettea (L, G, M, Veg) maalaissalaattia (L, G, M), Kassler-salaattia (L, G, M),

• Kanaa appelsiinikastikkeessa (L, G) Paahdettua perunaa (L, G, M) Yrttiporkkanoita (L, G), Kasvispaellaa (L, G, M), Leipää ja levitettä

• Kahvia/teetä, Persikkapannacottaa (L, G)

Esittämällä voimassaolevan Markku-liiton jäsenkortin hinta 9 €.

Alennus myös yhdelle kortinhaltijan seuralaiselle. Ilman jäsenkorttia 12 €.

Maksutapoina käyvät kaikki muut paitsi käteinen.

JUHLAILLALLINEN klo 19–22

Hotelli Presidentin Presidentti-sali, 2. krs (Eteläinen Rautatiekatu 4)

Illallinen buffetpöydästä

• Vihersalaattia ja perinteinen sinappisalaatinkastike (L, G)

• Perunasalaattia ja kananmunaa (L, G)

• Jokirapu-pinaattisalaattia (L, G)

• Kylmäsavustettua lohta ja sitruuna-tillismetanaa (L, G)

• Savusilakoita

• Mummonkurkkuja ja fenkolia (L, G)

• Villisikapateeta ja hapankaalia (L)

• Leipäjuustoa ja lakkahilloa (L,G)

• Häränrintaa, tummaa karpalokastiketta, kantarelli-perunaterriiniä ja uunikasviksia L,G

• Suklaamousse Fazerin sinisestä ja marinoituja tuoreita marjoja (VL, G)

Ruokajuomat omakustanteisesti juomapisteestä. Illallisen hinta jäsenille ilman juomia 36 €.

Jos sinulla on ruoka-allergioita, kerro ilmoittautumisen yhteydessä.

Illallisen etukäteismaksu

Juhlapäivän aterioista yhdistys maksaa osallistujien puolesta teemaan sopien 25 %. Maksa oma osuutesi illallisesta viimeistään 15.10.2021 ilmoittamasi henkilömäärän mukaan 36 € tai 72 € Markku-liiton tilille

FI28 4327 1040 0641 78

Kirjoita nimesi ja jäsennumerosi tai syntymäaika pankkisiirron viestitietokohtaan. Kun tulet illalliselle, esitä maksusta joko tulostettu tai sähköinen tosite.

BUSSILLA HELSINKIIN

Markku-liiton bussikuljetus

Kokemäki-Pori-Tampere-Helsinki / Helsinki-Tampere-Pori-Kokemäki

Jos kiinnostuneita löytyy riittävästi, voit matkustaa 25-vuotisjuhlaan ja takaisin kotiin mukavasti kaimaseurassa bussilla. Tilanteen ja tarpeen mukaan vielä pieniä muutoksia voidaan tehdä. Paluumatka on sunnuntaina ja se on menomatkan käänteinen reitti. Lähtöaika paluumatkalle voidaan sopia tarkemmin yhdessä menomatkan aikana, mutta alustavasti se voisi olla iltapäivän alkupuolella klo 12–15, jotta illaksi ehtii viimeinenkin kotiin.

Bussimatkan organisaattori ja isäntä on Markku Hiljanen. Jos haluat paikan bussista, ole yhteydessä häneen. Markulta saat hinnat, tarkemmat pysähdyspaikat ja muut keskeiset tiedot. Voit myös kysyä mahdollisuudesta tulla kyytiin jossakin muussa kuin mainitussa paikassa. Vain reitin varrella olevat turvalliset pysähdyspaikat ovat harkittavissa.

Jos tulet bussilla ja tilaat Ol’ Markku -olutta, saat sen valmiiksi bussiin odottamaan kotiinpaluuta!

Hinnat ja paikkavaraukset: Markku Hiljanen, p. 0500 765 118. Sähköpostitse markku.hiljanen@wippies.fi

MENOMATKA PE 29.10.2021

• klo 15.00 Kokemäki (OK-Bussien talli)

• klo 15.15 Harjavalta (linja-autoasema)

• klo 15.45 Pori (linja-autoasema

• klo 17.15 Tampere (Keskustorin Vanha Kirkko)

• klo 17.45 Toijala (moottoritien ramppi/pysäkki)

• klo 18.15 Hämeenlinna (moottoritien ramppi/pysäkki)

• klo 18.45 Riihimäki(ABC)

• Helsinkiin/Hotelli Helkaan saavutaan noin klo 19.30.

Helsinkiin saapumista lukuun ottamatta kaikki kellonajat ovat lähtöaikoja. Saavu lähtöpaikalle ajoissa ennen tätä aikaa.

PALUUMATKA SU 31.10.2021

Lähtöaika Helsingistä sovitaan menomatkalla.

JUHLAOLUT OL' MARKKU

Juhlan kunniaksi pannaan juhlaolut. Ol’ Markku -olut tehdään porilaisen Ruosniemen Panimon kanssa vain tätä juhlavuotta varten. Ol’ Markku on 4,5 % vahvuinen persoonalla humaloitu erikoislager. Se sopii mukavasti ruoan, saunan ja kavereiden kanssa.

Ol’ Markkua voit tilata nyt ennakkoon. Myyntipakkauksina ovat 24 pullon ja 6 pullon laatikot. Pullokoko on 0,33 l.

Näit tilaat ja maksat ja noudat

• Tee ennakkotilaus viimeistään 27.9. täyttämällä ja lähettämällä oheinen olutvarauslomake.

• Olutta varanneet saavat lokakuun alussa tiedot varausmaksun (oluen täysi lunastushinta) maksamiseksi.

• Varausmaksu maksetaan Markku-liitolle, joka toimittaa varausmaksut Ruosniemen Panimolle.

• Suoritetusta maksusta pitää esittää tosite tilauksen lunastamisen yhteydessä. Tositteesta tulee ilmetä maksajan nimi, maksettu summa ja vastaanottajan tilinumero.

Oluen lunastus – paikat ja ajankohdat

• Helsingissä 29.10.–31.10. Ruosniemen Panimon myymälä

Oluiden lunastus tapahtuu pääsääntöisesti Helsingissä Markku-liiton 25-vuotisjuhlaviikonlopun aikana 29.10.– 31.10.

Noutopaikka Helsingissä on Ruosniemen Panimon myymälä/Tap Room Kaivopihalla (Mannerheimintie 3).

Avoinna pe ja la klo 13–22 sekä sunnuntaina klo 12–13. Osoite: Mannerheimintie 3 (Kaivopiha)

• Markkujen bussi Helsinkiin – matkustajille

(Kokemäki-Pori-Tampere-Helsinki – paluu sunnuntaina toiseen suuntaan)

Jos varaat paikan Markku-liiton omaan bussikuljetukseen, oluet kulkevat kotipaikkakunnallesi vaivatta. Saamme tilaamasi oluet Porissa suoraan bussiin, jolloin sinulla ei ole lainkaan hakemisen vaivaa Helsingissä. Tilatun oluen voi säilyttää bussissa koko viikonlopun ajan ja ottaa mukaan, kun paluumatkalla poistut bussista.

(ks. Bussikuljetus: ilmoittaudu mukaan ja katso pysäkit ja aikataulu)

• Markkujen bussi Helsinkiin 29.10. – matkan varrella asuville, jotka eivät pääse Helsinkiin

Bussilla voidaan tuoda oluttilauksia pe 29.10. myös Markuille, jotka eivät pääse itse Helsinkiin. (Huom. Tätä toimitustapaa voimme tarvittaessa rajoittaa.) Oluen tilaaja valitsee matkan varrella olevista bussin pysähdyspaikoista sopivimman ja on odottamassa, kun bussi tulee. Jos valitset tämän, anna tilauksen yhteydessä matkapuhelinnumero, josta sinut saa varmuudella kiinni 29.10.2021. Yhteyshenkilö bussissa on Markku Hiljanen (p. 0500 765 118).

(Ks. Bussikuljetus: pysäkit ja aikataulu)

• Juhlaviikonlopun jälkeen noudot Porissa ja Helsingissä

Voit hakea tilaamasi oluet Helsingistä tai Porista Ruosniemen Panimon myymälästä marraskuun loppuun mennessä. (Myymälöiden sijainti ja aukiolot: www.ruosniemenpanimo.fi/panimokauppa). Helsingissä auton saa aika lähelle noutopaikkaa esim. Stockmannin parkkihalliin. Porissa pääsee aivan viereen.

Ol’ Markku – vähittäismyynti kaupoissa

Ol’ Markkua tulee mahdollisesti myyntiin ainakin muutamissa eri vähittäismyyntipaikoissa Etelä-Suomessa. Julkaisemme myyntipaikat tämän otsikon alle syyskuun aikana. Myös Ruosniemen Panimo myy myyntipisteissään Porissa ja Helsingissä Ol’ Markku -olutta.

Vähittäismyyntihintoihin lisätään tietenkin myös myyjän kate, joten edullisinta Ol’ Markkua on tilata nyt ennakkoon.

Juhlaoluen anniskelu juhlaviikonlopun aikana

Selvitämme saammeko Ol’ Markkua vähittäismyyntiin juhlaviikonlopun tapahtumapaikkoihin: Hotelli Helka, Apollo Live Club ja Hotelli Presidentti. Lisäämme nämä myyntipaikat syyskuun kuluessa.

Korona ja Markku-liiton 25-vuotisjuhla. Lue Markku-liiton näkemykset.

Tilanne koronan suhteen on nyt aivan toinen kuin peruuntuneiden tapahtumiemme aikaan vuonna 2020 ja vielä tämän vuoden keväällä. Rokotukset etenevät vauhdikkaasti ja yhteiskunta on avautumassa. Lokakuun lopussa odotetaan kahden annoksen rokotuskattavuuden olevan jo vähintään 80 prosenttia ja tartuntojen määrän putoavan perustasolle kaikkialla Suomessa. Tärkeintä on kuitenkin, että rokotussuojan saaneiden mahdollinen sairastuminen ei enää johda vakaviin tautimuotoihin. Markku-liiton jäsenten osalta rokotuskattavuuden voi perustellusti olettaa olleen pitkälle yli 90 prosentin jo syyskuun alussa, lokakuun lopusta puhumattakaan.

Nyt hyvään suuntaan kehittyvän kokonaistilanteen lisäksi haluamme, että juhlaan saapuvien ei pitäisi joutua arvailemaan muiden henkilökohtaista tilannetta. Toivomme siksi, että kaikki osallistujat ovat 15.10.2021 mennessä kahdesti rokotettuja. Jos joku ei voi terveydellisistä syistä voi rokotuksia ottaa, osallistuminen on totta kai mahdollista, mutta se tarkoittaa hyvin sisäistettyä oma-aloitteista vastuuta. Vastuu koskee tietenkin myös rokotettuja: oireisena kenenkään ei pidä osallistua.

Ja eiköhän ne Markkujen terveiset ole jo selviä kaikille: Koronaa turpaan!